A regeneratív fékezés csodája

Elektromos autókkal újított a Magyar Posta

Manapság már egyre többször merül fel a regeneratív fékezés fogalma. De vajon tudjuk, hogy mit is jelent pontosan, és hogyan járul hozzá közvetlen környezetünk megóvásához és az élhetőbb és tisztább világ megteremtéséhez?

Azt már tudjuk, hogy a fékezés nagyban érinti a személygépjárművek üzemanyag-felhasználását, éppen ezért ennek vizsgálatai fontos részét képezik a zöldebb autók kialakításának.

Mivel a fékezés során a motor által előállított mozgási energia elvész, ezért kellett kiötölni egy olyan megoldást, ami erre választ ad. A regeneratív fékezés, azaz a fékezés-visszanyerés során a mozgási energia nem válik hőenergiává és nem illan el, ugyanis a fékrendszert egy olyan generátor hajtja, mely egy akkumulátor közbenjárásával tárolható és visszanyerhető energiává alakítja át azt. Tehát a regeneratív (visszatápláló) fékezés az energia-visszanyerésnek olyan módja, amely a hagyományos, súrlódó fékezéssel szemben a jármű mozgási energiáját alakítja át villamos, hidraulikus vagy mechanikus (lendkerék) energiává.

A regeneratív fékezést nem szabad összekeverni a dinamikus fékezéssel, ugyanis utóbbi fékezés esetén nem gyűjti be és hasznosítja újra az energiát, hanem csupán eloszlatja a hőt.

Hol nyújt tökéletes megoldást?

A fékezés-visszanyerés a hibrid autók esetében a villanymotor akkumulátorát tölti, mely a jármű meghajtásáért felel. Ez lassabb közlekedés esetében – így például városban – különösen előnyös, ilyenkor a hibrid gépjármű csak a villanymotorra hagyatkozik, és egyáltalán nem bocsájt ki káros anyagokat.

Számtalan előnnyel bír a regeneratív fékezés, és ezek az előnyök igen szembeötlőek. Az egyik ilyen, hogy ahelyett, hogy hagyná kárba veszni az energiát, inkább újrahasznosítja azt. E fékezési típus érzetre semmiben nem különbözik a hagyományos fékezéstől, ellenben környezeti szempontokból össze sem lehető őket hasonlítani, energiát spórolhatunk, csökkenthetjük az üzemanyag-felhasználást és a CO2-kibocsájtást is, amennyiben a regeneratív fékezést használunk.

A ma kapható összes hibrid autóban van már ilyen fékezési technológia, valamint a sűrített levegőt felhasználó autók szempontjából is igen nagy lehetőségnek számít.

Amennyiben nem hibrid autóknál szeretnénk használni a regeneratív fékezés megoldását, szükségünk lesz egy különleges akkumulátorra, amely jobban bírja a nagyobb igénybevételt, az egymást követő gyors lemerítést és feltöltést hagyományos társainál.

Még vannak nyitott kérdések

Egyelőre a regeneratív fékezés kénytelen a súrlódásos fékezésre hagyatkozni, ami miatt a hatásossága alacsonyabb sebességnél nem tökéletes. A hagyományos fékeket éppen ezért még nem tudja leváltani, azokra továbbra is szükség van. A fékezés-visszanyerés így minden olyan esetben jól alkalmazható, amikor a jármű jelentős lendülettel, azaz mozgási energiával halad.

- 2013-11-02

Tipp