A start-stop technológia csökkenti a károsanyag-kibocsátást

Elektromos autókkal újított a Magyar Posta

A start-stop technológia legkiemelkedőbb tulajdonsága, hogy amíg az autó motorja üresjáratban van, nem bocsájt ki káros anyagokat. Ez úgy lehetséges, hogy az autó egy helyben állva nem használ fel egy csepp üzemanyagot sem. Ezt teszi lehetővé a start-stop rendszer, melynek működése valójában nagyon egyszerű: kell hozzá az akkumulátor, a megnövelt teljesítményű indítómotor és a módosított vezérlőprogram.

A start-stop rendszer leállítja a motort, amikor a jármű nincs mozgásban, majd amikor a sofőr rálép induláskor a kuplungra, újra beindítja az. Automatikusan. De akkor sincs probléma, ha éppen nem akarjuk igénybe venni a technológia nyújtotta szolgáltatást, egyszerűen csak kikapcsoljuk.

Az emissziócsökkentő berendezés működéséhez több érzékelőre van szükség, melyek összehangolt jelei alapján üzemel a rendszer. Amikor a sebességváltót a gépjárművezető üresbe teszi, és felengedi a kuplungot, akkor a start-stop technológia ezt úgy értelmezi, hogy az autó huzamosabb ideig várakozni fog. Ezért leállítja a motort, ami azonnal újraindul, amikor a sofőr újra a kuplungra lép vagy a sebességváltót fokozatba állítja.

Az nem új elgondolás, hogy hosszabb ideig tartó várakozás esetén leállítjuk a motort, köztudott, hogy kevesebb üzemanyag szükséges az újraindításhoz, mint a motor folyamatos járatásához. Éppen ezért már régóta kísérleteznek az automatikus leállítással. A régebbi konstrukciók hibája az volt, hogy sokkal nagyobb kapacitású akkumulátorra volt szükség a fokozottabb igénybevétel miatt, és még ezek becsült élettartama is jóval lecsökkent.

 De a szigorú környezetvédelmi előírások miatt a gyártók kénytelenek voltak tökéletesíteni a régi módszereket, és ilyen megoldás a start-stop is, mely már egyre több új autóban megtalálható.

Ha ez a technológia még nagyobb népszerűségre tenne szert, és elterjedne a gyártók és a vásárlók körében, akkor az üzemanyag-fogyasztás és az ezzel járó károsanyag-kibocsátás nagy mértékben csökkenthető lenne, és a zsúfolt, autókkal teli városok levegőjének minősége is sokat javulhatna.

Ha egy autóban van start-stop rendszer, akkor azt ISG rövidítéssel jelölik (Idle Stop and Go), így ha valaki odafigyel a környezetvédelmi szempontokra is az autóvásárlás során, akkor ezt a megjelölést kell keresni a leírásban. Már a BMW, a Citroen, a Mercedes-Benz és a Mazda is gyárt ilyen technológiával felszerelt modelleket.

A start-stop terjedését az a sajátossága is támogathatja, hogy a rendszer az automata sebességváltókkal is működik, ebben az esetben a fékpedál érzékelője adja a jelet a működéshez.

A berendezés használatával akár 10%-kal is csökkenthető az üzemanyag-felhasználás, ami az egyre magasabb benzin és gázolaj árak mellett egy igen nagy érv a start-stop mellett. Ez viszont csak abban az esetben igaz, ha az indításához szükséges áramot nem a motor termeli a generátoron keresztül, hanem egy úgynevezett fékenergia-visszanyerő rendszer, amely a jármű mozgási energiájából nyeri ki az elektromos energiát, megnövelve a generátor gerjesztését, amikor az autó tolóüzemben van, vagy fékez.

Ma, amikor ilyen magas a károsanyag-kibocsátás szerte a világon, különösen nagy jelentőségük van azoknak a technológiáknak, melyek csökkenthetik a járművek emisszióját. Ha tehetjük, válasszunk olyan autót, melyben megtalálható a start-stop, hiszen amellett, hogy hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez, a pénztárcánkat is kímélhetjük.

- 2013-11-30

Tipp