Elektromos autók igen, de hogy elektromos repülők?

Pedig egyre közelednek. Nah nem sugárhajtással, de a feltevés többé már nem hagyható figyelmen kívül. Mivel a légi közlekedést a károsanyag-kibocsátás és a nagy zajterhelés miatt fokozottan a figyelem középpontjában van a kutatóknak és a fejlesztőknek is a leghőbb vágya a tiszta, csendes repülőgép-hajtómű megalkotása.

Környezeti terhelés

A fosszilis energiahordozók árának emelkedése és a készletek rohamos fogyása, a környezetvédő mozgalmak és a zöld törekvések előtérbe kerülése a 21. század elején életre hívott néhány olyan fejlesztést, amely hosszútávon a repülés teljes átalakulását hozhatja.

A környezet hang és gázszennyezése a repülőgépek esetében igen súlyos teher, melyet mindannyiunknak el kell viselnünk – akár repülünk, akár csak a távolról „élvezzük” a repülést. A természetvédelmi területek feletti motoros repülés korlátozása ugyan megvédi az állatokat, de jó lenne hasonló védelemben részesíteni az embereket is.

A repülőgépek károsanyag-kibocsájtásának csökkentésére irányuló fejlesztések felgyorsították az alternatív hajtások terjedését a repülésben. A környezetvédelmi szempontok és a gazdasági válság hatásainak érvényesülése együttesen eredményezte azt, hogy az elmúlt néhány évben minden eddiginél “zöldebb” és nem utolsó sorban olcsóbban üzemeltethető repülőgépek jelentek meg.

Ezek a repülőgépek még kiforratlan konstrukciók. A fejlesztések különbségeit a megfelelő erőforrás kiválasztása és az üzemeltetési tapasztalatok adják.

Olcsóbb és környezetbarát

A repülőgépek fejlesztésében folyamatosan kompromisszumokra van szükség. A hagyományos, jól bevált módszereknél sem könnyű eltalálni a helyes egyensúlyt a biztonság, a tömeg, a teljesítmény és a gazdaságosság egymásnak sokszor ellentmondó szempontjai között. Az egyensúly megtalálása még nehezebb egy olyan hajtásnál – maradjunk most az elektromos motoroknál -, ahol az energia tárolására nagy és nehéz akkumulátorokat kell magunkkal vinni, amelyek minden egyes kilogrammja a szállítható hasznos tömegből vesz el.

Az elektromos repülők tervezése éppen emiatt ütközött sokáig akadályba: az akkumulátorok túl nehezek voltak és nem tároltak elegendő energiát, ez pedig a levegőben végzetes kombináció lehet. Az elmúlt években azonban az autóipar fejlesztéseinek köszönhetően nagy előrelépések történtek. Elektromos repülővel sokkal olcsóbban utazhatnánk, mint a hagyományos gépekkel. Ezek a gépek ugyanis 320 kilométeres úton körülbelül 20 dollárnyi áramot használnak el, míg üzemanyagból egy hasonló méretű gép körülbelül 80 dollárnyit.

Az elektromos motornak kevesebb mozgó alkatrésze van, mint egy hagyományosnak, ezért sokkal könnyebb a karbantartása is. Nem kell heteken át vizsgálgatni, amikor a motor állapotát kell ellenőrizni, a legfontosabb adatok egy laptop segítségével könnyedén lekérdezhetők. A villanymotorok „zaját” már néhány méterről is nehéz felfedezni.

Az alternatív hajtású repülés ugyan még gyerekcipőben jár, de az eddigi eredmények biztatóak és úgy tűnik, hogy az alternatív hajtású kisrepülőgépek és az elektromos motorok egyszerűsége, megbízhatósága és üzemeltetésük egyszerűsége teszik majd lehetővé a minden eddiginél olcsóbb repülést.

- 2013-07-24

Tipp