Elektromos vs. hidrogénhajtás

Több elektromos autó kell a hazai utakra

Az autógyárak között feszült a helyzet az elektromos és a hidrogénhajtású gépjárművek közötti dilemma miatt. Míg előbbi áramot, utóbbi hidrogént használ a motorok meghajtásához. Jelen álláspont szerint az elektromos autók állnak nyerésre, azonban a közeljövőben megfordulhat a kocka.

A Volkswagen-botrány kirobbanása után az európai döntéshozók a laboratóriumi tesztkörülmények helyett a jövőben a valóságban tesztelik a személygépkocsik károsanyag-kibocsátását és fogyasztását. Az iparági kampány hatására az új eljárások (WLTP, RDE) bevezetésére csak 2017-től lesz példa, és az elvárt határértékek területén is jelentős engedményeket sikerült kiharcolni, az alternatív hajtástechnológiák alkalmazására azonban nagyobb figyelmet kell szánni. A hibrid hajtású autók kedveltek, azonban mindössze 20-30 kilométert képesek egyszerre megtenni. Az autógyártóknak választaniuk kell, melyik technológia fejlesztésére áldoznak horribilis összegeket, amelyek hosszú távon megtérülnek.

Lítium-ion akkumulátorokkal üzemelő járművek

Az elektromos járművek modern darabjai között újratölthető lítium-ion akkumulátorok tárolják az elektromos energiát. A rendszer működésekor a villanymotor mozgási energiává alakítja az akkumulátorból felvett elektromos energiát. Az akkumulátor továbbá lehetővé teszi, hogy fékezéskor visszapótlódjon az elhasznált energia egy része, ezzel is növelve a megtehető hatótávot. Az akkumulátorok az elektromos hálózatra csatlakoztatva tölthetők. A töltési idő fél órától akár másfél napig is tarthat, az akkumulátor paramétereitől függően. A jelenleg forgalomban levő elektromos járművek hatótávolsága 150-440 kilométer között van. A nagy sebesség és az időjárási viszonyok miatt azonban ez a távolság 110-350 kilométerre redukálódhat.

Hidrogénnel hajtott járművel

A hidrogén hajtású autók is lényegében elektromos autók, hiszen ezeket is elektromotor hajtja meg, viszont abban különböznek tőlük, hogy az elektromos energiát nem akkumulátorban tárolják, hanem helyben állítják elő. Ehhez nagy nyomású (700 bar/350 bar) és rendkívül hideg (-260/-230 fok) hidrogént visznek magukkal, aminek az elégetésekor keletkező szabad elektronokat terelik a villanymotor(ok) felé, és az(ok) hajtják a kocsit. A folyamat közben keletkező vizet egy résen át a szabadba juttatják. Ezek az autók egy töltéssel akár 600 kilométert is meg tudnak tenni.

 

- 2015-11-24

Tipp

  • Energia tanúsítvány magánszemélyeknek 0%-os áfával!!!

    Tanúsítás brutto 9900 Ft-tól! Részletek itt>>

  • Energia tanúsítvány lakossági ügyfeleknek 0%-os áfával!!!

    Tanúsítás brutto 9900 Ft-tól! Részletek itt>>