Hódít az elektromos közlekedés, itt a napelemes robogó

Egy afrikai diák a benzin magas árai miatt készített magának egy napelemes robogót, hozzá pedig töltőállomásokat.

A feltaláló a kenyai Urudiban élő Alfred Omondi, aki napenergiával működő járműjét a University of Nairobi diákjaként fejlesztette ki. Végzős diáktársaival (Charles Ogingo, Robert Achoge, James Ogola) alkották meg a prototípust és a hozzá tartozó töltőrendszert, amely az Ecotran nevet kapta.

Kenyában jellemző probléma az áramhálózatok hiánya, így az akkuk feltöltése is gondot okoz. Egy napelemes robogó esetében azonban ez a probléma nem áll fenn, hiszen a természet erejére van csupán szükség. Az ország szerény infrastrukturális ellátottsága miatt több érdeklődőre is számítanak a találmányt illetően.

A feltaláló egyetemisták létrehozták a Pfoofy Solar Ltd.-t, melyen keresztül 40 darab 250 wattos napenergiás töltőállomást létesítettek. A befogott napenergiát akkukban tárolják, mielőtt az áramátalakítók közlekedési eszközöknek alkalmas formába konvertálják. A motorhoz váltóáram (AC) szükséges.

A 2015-ös tesztelések alapján a teljesen feltöltött motorbicikli 70 kilométert tud megtenni. A feltöltés költsége harmadannyi, mintha benzint használnának, mindössze 96 dollárcent. A United States African Development Fundtól és a Power Africától 100 000 dolláros támogatásban részesültek a vállalkozók, így most 40 motort képesek üzemeltetni. A járműveket Kínából szerzik be, melyeket szükség szerint módosítanak.

A fiatalok elképzelései szerint az elektromos robogókat taxiként üzemeltetnék, Kenyában ugyanis a lakosság nagy része bérli a motorját vagy mások kétkerekűjére ül fel. Omondi is így kereste meg a megélhetésére valót: motortaxis volt. Az ENSZ Világegyészségügyi Szervezete (WHO) szerint 2005 és 2011 között negyvenszeresére nőtt a motorok regisztrálása Kenyában. 2011-ben már ezek tették ki az ország új járműveinek 70 %-át. Kenya fővárosában, Nairobiban 2,25 millió kétkerekű volt regisztrálva 2013-ban.

Hatalmas a szmog Afrikában

Afrika-szerte a közlekedés a legnagyobb légszennyező “szektor”. A WHO 2012-es kutatása szerint évente mintegy 176 ezer ember halálát okozza a városi szmog. A találmány mindennapi bevezetése segíthet ezeknek az adatoknak a visszaszorításában.

 

- 2016-03-03

Tipp