Környezettudatosan a levegőben is

Hogyan lehet egy repülőgép környezettudatos? Hogyan közlekedhet környezetbarát módon, miközben rendelkezik a légi járművek minden előnyével?

A BEHA, azaz a Bio Electric Hybrid Airplane (Bioelektromos Hibrid Repülőgép) egy speciális repülőgép, amely biodízelt, szélenergiát és napenergiát használ fel a repüléshez, így minden tekintetben környezettudatosan működik. A világ legzöldebb légiközlekedési járművének két elektromos turbinája a szélturbinákból, a nappanelekből és a biodízellel hajtott motorból nyeri az energiát, innen ered az elnevezése is.

Ilyen paraméterekkel rendelkező repülőgép már 100 évvel ezelőtt is repült, egészen pontosan az első világháborúban szállt fel a háromszárnyas gép. A mai BEHA természetesen már nem úgy néz ki, mint elődje és igen csak komoly tervezői munka eredménye; és egyelőre még meg is maradt a tervezői fázisban, ugyanis működő változata még nem épült meg.

Rövidebb távokra készül

A BEHA projekt mögött álló vállalkozás, a Faradair elmondta, hogy a gép szárnyaira épített napelemek ideálisak arra, hogy a napból érkező sugarak energiáit begyűjtsék, a szélturbinák pedig a szél adottságait használják ki. A repülőgép csak a fel, illetve leszálláshoz veszi igénybe az elektromos hajtóművét, a levegőben már a biodízelre támaszkodik a motor, valamint az akkumulátorokat is az tölti fel, ha eljön az ideje.

A környezetbarát gép egyszerre csak maximum nyolc személy szállítására képes – a pilóta és a csomagok mellett, és nem is tud olyan magasságokba emelkedni, mint utasszállító  társai. Ez utóbbinak az oka a nyomáskiegyenlítő rendszer hiánya, emiatt “csak” maximum 2000 méter  magasra képes szállni a BEHA.

A Faradair éppen ezen tulajdonságok miatt csak kisebb távolságok áthidalására ajánlja a gépet, így a célközönség elsősorban a felső tízezer tagjai, akik a BEHA segítségével környezettudatosan közlekedhetnek már a levegőben is.

- 2014-12-27

Tipp