Milyen jövőt rejt az e-kerékpár?

Az e-kerékpár minden bizonnyal nagy üzleti lehetőséget rejt magában. Az előrejelzések alapján 2020-ra évente akár 38 millió is eladhatnak belőle, legalábbis ezt mutatja az iránta való egyre nagyobb érdeklődés. Mára már nem csak a hegyvidéki országokban, hanem Európa-szerte is nő a népszerűsége.

Ezt nagyon jól tükrözi Hollandia esete is, ahol az e-bringa már a második helyen áll a megtett kilométereket nézve, csak a személygépkocsi előzi meg. Ezzel maga mögé utasította a vonatot is. A számok tükrében minden eladott autóra két elektromos kerékpár jut, ráadásul a bicikli értékesítési számok nagy sebességgel nőnek. Magyarországon egyelőre még nem ekkora az érdeklődés az e-kerékpárok iránt, de az európai trendeket figyelembe véve itt sem kell sokáig várni a széles körben való elterjedésre.

Az egyik legnagyobb előnye a hagyományos kerékpárokkal szemben a kényelme, hiszen nagyobb erőfeszítés nélkül tehetünk meg vele akár 15-20 kilométert is, és ezt akár emelkedőn. Így azok is bringára pattanhatnak, akik eddig azért nem választották ezt a közlekedési módot, mert inkább elkerülték a fárasztó és izzasztó utat, amíg beértek munkahelyükre. Egy 250 wattos e-bringával 25 kilométer tehető meg óránként, áramigénye pedig jóval kisebb, mint egy elektromos autónak. Az e-kerékpárnak a fogyasztása száz kilométerenként 1 kilowattóra. Ez körülbelül egy mosás energiaigényének felel meg.

Másik jó tulajdonsága, hogy az autóval ellentétben nem költséges a fenntartása. Míg egy személygépkocsi esetében havi több tízezer forintba is kerülhet a saját tulajdonú jármű üzemeltetése, szervizelése, addig az elektromos kerékpár egyszeri beszerzési költsége jóval jobb számokat mutat.

Miért jobb az e-kerékpár?

1.    Mint a gyaloglás?

Gyorsabb és kényelmesebb. Egy hosszabb út megtétele esetén szinte mindenki az e-bringát választaná inkább, különösen akkor, ha éppen a bevásárlásból kell sétálni a többkilós szatyrokkal Az e-kerékpár ebben az esetben is kényelmesebb, mint a gyaloglás.

2.    Mint a hagyományos kerékpár?

Elkerülhető vele az átöltözés procedúrája. Nem szükséges külön biciklis öltözékbe bújni munkába tekerés előtt, hiszen nem kell attól tartanunk, hogy megizzadunk az út során.

3.      Mint a benzinmotoros robogó?

Bár beszerzési költségek tekintetében a kettő nem tér el nagy mértékben egymástól, és a kényelmet, illetve a gyorsaságot tekintve is megmutatkozik a hasonlóság, a különbség azonban igen fontos: az e-kerékpár jóval környezetkímélőbb, mint egy robogó, ami ráadásul hangosabb és büdösebb is. És arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az e-kerékpár az üzemeltetési költségek tekintetében is jobb mutatókkal rendelkezik. Ami még az e-bringa mellett szól, hogy ezzel kerékpárúton is közlekedhetünk, ami sokkal biztonságosabb, ráadásul 10 km/h-ig a járdákon is szabad az út, és nincs szükség hozzá sem jogosítványra, sem forgalmi engedélyre.

4.    Mint az autó?

Ennek megválaszolása nem nehéz feladat. Olcsóbb mind az előállítása, mint az üzemeltetése, csendes és a károsanyag-kibocsájtással sem kell számolnunk. Emellett pedig a parkolás és a közlekedési dugó sem jelenthet problémát. Természetesen az autókra is szükség van, hiszen vannak olyan helyzetek, melyekhez nélkülözhetetlenek, és ez így is van rendjén. És persze van olyan időjárási körülmény is, ami megnehezíti vagy akár lehetetlenné is teszi a kerékpározást, de normális viszonyok között a városi közlekedés szempontjából jóval stesszmentesebb megoldást nyújt az e-kerékpár, mint egy autó.

5.    Mint a tömegközlekedés?

Olcsóbb és sok helyzetben gyorsabb. Nem kell a dugótól tartanunk, kiküszöbölhetjük az átszállással járó kellemetlenségeket és időveszteségeket is.

Természetesen nem mindenkinek és nem minden helyzetben nyújt megoldást az e-kerékpár. A külvárosból, 20-30 kilométerről bejárók például egészen biztosan az autót választják majd, és ezen nincs is mit csodálkozni. Emellett pedig az időjárás is meghatározó tényező. A hagyományos kerékpározás szerelmesei sem rohannak majd a boltokba, hogy beszerezzenek egy e-kerékpárt. De összességében elmondhatjuk, hogy a sok pozitív jellemző és tulajdonság előbb-utóbb meggyőzi majd az idegenkedőket is, hiszen sokunknak nyújthat kényelmes, olcsó és környezetbarát alternatívát a városi közlekedésre.

- 2013-11-02

Tipp