Minden kilencedik európai embert veszélyeztet a városi levegő

Mennyire szennyezett a levegő, amit nap mint nap belélegzünk? Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) nemrég készített éves jelentéséből kiderült, hogy nagyon is rossz az Európai Unió  városaiban tapasztalható helyzet.

A számokból kiolvasható, hogy akár minden kilencedik városlakó szennyezett levegőt lélegzik be, és a jelenlegi légszennyezettség mintegy 430 ezer ember korai haláláért lehet felelős az EU tagállamaiban.

A felmérés során 400 város adatait elemezték a szakemberek, és az eredmény szerint a légszennyezés a vezető oka az idő előtti halálozásoknak. Az európai városok lakói ugyanis sokszor olyan levegőt szívnak be, amely nem felel meg az európai normáknak, és szinte minden városban élő ki van téve olyan mértékű szennyezésnek, melyet az ENSZ Egészségügyi Szervezete, a WHO már veszélyesnek ítél meg.

A leggyakoribb halálokok, amiért a légszennyezés is felelőssé tehető, a különféle szívbetegségek, illetve az agyvérzés, ezek után következnek a sorban a tüdőbetegségek, valamint a rákos megbetegedések.

Megtelepednek a légutakban

A jelentés úgy fogalmazott, hogy “a levegő szennyezésének egészségügyi következményei jelentős gazdasági terhet jelentenek, megrövidítik az emberek életét, növelik a gyógyítási költségeket, a kiesett munkaerő miatt csökken a termelés”.

A levegőben lévő szennyező anyagok közül az úgynevezett szállópor, vagyis a finomszemcsés anyagok számítanak a legveszélyesebbnek. Ezek a mikroszkopikus, 10 mikronnál kisebb por- és koromszemcsék elsősorban a fosszilis üzemanyagok elégetésének a következményei. Megtelepednek a légutakban, majd légzési problémákhoz is vezethetnek.

Az ennél is kisebb szemcsék még veszélyesebbek az emberekre nézve, ugyanis a véráramba és a tüdőbe is behatolnak, és az EEA jelentése szerint az Európai Unió városlakóinak a 10-14 százaléka van kitéve ennek a veszélynek, vagyis az EU-normánál magasabb koncentrációnak. A WHO szigorúbb irányelveket támaszt, náluk ez az arány 91-93 százalék – ezek az irányelvek azonban nem kötelező érvényűek.

A jelentés arra is kitér, miszerint némileg csökkent a finomszemcsés anyagok, illetve az ózon koncentrációja az elmúlt évtizedben, azonban az autók által kibocsátott nitrogén-dioxid szintje nem mérséklődött olyan mértékben, mint azt a szakemberek várták.

- 2015-01-11

Tipp

  • Energia tanúsítvány magánszemélyeknek 0%-os áfával!!!

    Tanúsítás brutto 9900 Ft-tól! Részletek itt>>